芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)〜3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) a-6) 画像処理技術 c-2) インタラクティブアートコンテンツ ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「NICOGRAPH 秋季大会論文特集」 ■ 論文題名(和文、英文) 心拍数制御を用いた運動支援ゲーム,An Exercise Game Reflecting Heart Rate ■ 著者名(和文、英文) †益子 宗 ,Soh MASUKO ‡星野 准一,Junichi HOSHINO ■ 著者所属(和文、英文) †‡筑波大学大学院システム情報工学研究科, Systems & Information Engineering, University of Tsukuba †日本学術振興会特別研究員,JSPS-DC ‡科学技術振興事業団,JST ■ 著者e-mail masuko@edu.esys.tsukuba.ac.jp jhoshino@esys.tsukuba.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 益子 宗 〒305-0005 茨城県つくば市天久保3-14-9 ラポール2 大竹204 筑波大学大学院 090-1771-6835 masuko@edu.esys.tsukuba.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 運動が不足すると健康が阻害されることが知られ,室内で手軽に利用できる運動器具が普及している.しかし,どのような運動をどれくらいの時間行なえばよいかといった運動処方を知るためには,専門的知識が必要であるため,過度な運動による事故や,運動による十分な効果を得ることが困難であった.そのため,運動効果が得られるよう負荷を自動制御するフィットネスマシンや,運動にゲーム性をもたせることで継続的な運動を促すことが提案されている.しかし,運動が単調であるために運動の達成感が得られず運動を継続できないことや,ゲームの難易度が不適切であるために有効な運動効果が得られないといった問題があった.そこで本研究では,実時間で計測したゲームプレイ中のユーザ心拍数を運動強度の指標とし,心拍数に応じてゲーム内容を動的に変更することで,ユーザに運動効果と運動達成感を与えるゲーム制御手法を提案する.最後にボクササイズにゲーム要素を付加したフィットネス支援ゲームを構築し,評価を行なう. It is known that lack of exercise is detrimental to health, and various exercise machines which people can use easily in the are available. But, it was difficult to get enough effects from exercise. Because expertise was necessary to ascertain what kind of exercise should have performed and how long we should exercise. Therefore, fitness machines with automatic controls are developed so that people can exercise efficiently, and exercise programs are designed with game elements to encourage regular exercise. However, there were problems that monotonous exercise makes it difficult for people to experience a sense of accomplishment, and if the degree of difficulty of the game is not set properly, people cannot perform the appropriate amount of exercise. Then we propose the exercise game, which measures the player heart rate in real time while playing a game and the contents of the game are actively adjusted, based on heart rate. Thus allowing users to perform sufficient amounts of exercise and experience a sense of accomplishment. Finally, we design an exercise game using the proposed method and evaluate. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) フィットネス,ボクササイズ,心拍数,画像認識,ゲーム fitness, boxing, heart rate, computer vision, computer game