芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(以下のうちから一つ選択) ・融合分野 ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「NICOGRAPH International・春季大会論文特集」 ■ 論文題名(和文、英文) 描画技法を考慮した水彩画風画像の生成 Creating Watercolor Style Images Taking Into Account Painting Techniques ■ 著者名(和文、英文) ヘンリー・ジョハン(Henry Johan) 橋本 良太    (Ryota Hashimoto) 西田 友是    (Tomoyuki Nishita) ■ 著者所属(和文、英文) ヘンリー・ジョハン(東京大学・The University of Tokyo) 橋本 良太    (株式会社ナムコ・Namco Ltd) 西田 友是    (東京大学・The University of Tokyo) ■ 著者e-mail ヘンリー・ジョハン(henry@is.s.u-tokyo.ac.jp) 橋本 良太    (hasimoto@nis-lab.is.s.u-tokyo.ac.jp) 西田 友是    (nis@is.s.u-tokyo.ac.jp) ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail ヘンリー・ジョハン 東京大学大学院新領域創成科学研究科 〒277-8561 千葉県柏市柏の葉 5-1-5 基盤棟 508 部屋番号:5E7(西田研究室) Tel: 04-7136-3946 Fax: 04-7136-3944 e-mail: henry@is.s.u-tokyo.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 近年,画像の加工を行うことが身近になりつつあり,絵画のような印象的な画像を 生成する研究分野の重要性がますます高まっている.絵画の中でも水彩は淡い色調 で柔らかい雰囲気をもっており,印象に残りやすい画風であると言える.本論文では, 写真などの画像を入力とし,水彩風に変換された画像を生成する手法を提案する. 従来法では,水彩顔料の性質による色の塗りむらや色の重なりのような特徴を シミュレートすることに焦点が置かれる.それに対して,提案法では画家の描画技法 をシミュレートするために水彩画はどうやって描かれるのかも考慮する.提案法では 描画規則を用いて画家の描画技法を表す.幾つかの描画規則が用意され,またユーザー は独自の描画規則を指定することができる.これらの描画規則を用いて物体を描くため のストロークを生成する.描画技法をシミュレートするために,初めに入力画像内の 物体を検出し,そして描画規則に従って各物体を描くためのストロークを生成する. 生成されたストロークをサンプリング点で近似し,サンプリング点の色を周囲に拡散 させることによって水彩顔料による特徴をシミュレートする.提案法を用いることで, ユーザーは水彩画風画像をインタラクティブに生成することが可能である. Research for creating impressive images like paintings has attained more and more importance because of the recent growth in processing images. Among many painting styles, watercolor style gives a strong impression because of its thin colors and its soft appearance. This paper proposes a method to create watercolor style images from input images, for instance photographs. In contrast with the previously proposed watercolor methods that focuses only on simulating the effects of watercolor medium such as the mottled appearance and the color glazing, the proposed method also considers how the watercolor paintings are painted in order to simulate artists' painting techniques. In the proposed method, artists' painting techniques are represented using painting rules. Several painting rules are provided, in addition, user can specify their own painting rules. These painting rules are used for generating strokes to paint the objects. Painting techniques are simulated by first detecting the objects in the input image and generating strokes for each object according to the painting rules. The properties of watercolor medium are simulated by approximating each stroke with sampling points and diffuses their color to nearby pixels. Using the proposed method, a user can interactively create watercolor style images. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) 水彩画,描画技法,非写実的レンダリング. Watercolor painting, Painting techniques, Non-Photorealistic Rendering.