芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)〜3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) a-1) CG技術(モデリング) a-2) CG技術(レンダリング) a-3) CG技術(アニメーション) ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・一般論文 ■ 論文題名(和文、英文) Low-Memory and Interactive-Rate Animation of Water-Column Based Flows ■ 著者名(和文、英文) マエス マルセーロ、藤本 忠博、千葉 則茂 Marcelo M. MAES, Tadahiro FUJIMOTO, and Norishige CHIBA ■ 著者所属(和文、英文) 岩手大学工学部情報システム工学科 Department of Computer Science, Faculty of Engineering, Iwate University ■ 著者e-mail marcelo@cg.cis.iwate-u.ac.jp, fujimoto@cis.iwate-u.ac.jp, nchiba@cis.iwate-u.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 氏名:マエス マルセーロ 住所:〒020-8551 盛岡市上田4-3-5 所属:岩手大学工学部情報システム工学科 千葉・藤本研究室 電話:019-621-6470 Fax:019-624-4078 e-mail:marcelo@cg.cis.iwate-u.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) We present an optimization of the height-field water-column based approach for water simulation, providing three-dimensional animation of water flow on natural terrains. Our approach eliminates the storage and management of redundant virtual pipes between columns of water and also removes output dependency for parallel implementation, making it efficient for interactive computer graphics applications. We show a GPU implementation of the proposed method that runs at interactive frame rates with rich lighting effects on the water surface, including light wavelength dependent attenuation and light scattering. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) Natural Phenomena, Physically-Based Animation, Water Simulation, Height-Field, Light Transport